کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – ژانویه ۲۰۲۴

۱- به کی سلام کنم

کتاب به کی سلام کنم، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نوشته سیمین دانشور است. دانشور با استفاده از سنت چندهزار ساله‌ی قصه‌گویی در ایران‌زمین و ترکیب آن با تکنیک‌های مدرن خلق داستان کوتاه، اثر جذاب دیگری را به مخاطبین خود هدیه می‌کند. داستان‌های کتاب به کی سلام کنم، با ارائه‌ی جزئیاتی غنی و طیفی گسترده و متنوع از شخصیت‌های آشنا و قابل باور، خواننده را به دل جامعه‌ی ایران در چند دهه قبل و دغدغه‌های موجود در آن می‌برد.

 

۲- مترجم دردها

نویسنده: جومپا لاهیری، مترجم: امیر مهدی حقیقت. این کتاب در سال ۲۰۰۰ برنده جازه ادبی پولیتزر شد. این اثر مجموعه‌ای از نه داستان کوتاه است که با روایتی لطیف و شیرین بخش‌هایی از زندگی مردمان هندی را که به کشورهای غربی مهاجرت کرده‌اند، به تصویر می‌کشد. از این کتاب تاکنون بیش از ۱۵میلیون نسخه از این کتاب در سراسر جهان فروخته شده است. داستان‌های این مجموعه به گرفتاری هندی‌ها و دورگه‌های هندی-امریکایی میان دو فرهنگ می‌پردازد؛ فرهنگی هندی که به ارث برده‌اند و فرهنگ دنیای مدرن جومپا لاهیری نویسنده‌ای امریکایی هندی‌تبار است.

۳- خانه‌ی خیابان امید

نویسنده: دانیل استیل، مترجم: پریا آقاسی بیگ. داستانی از یک زن که از پای در‌‌آمده و رفته‌رفته پذیرای تسلیم محض است، ولی پایداری و صبر و از همه مهم‌تر، امید، امیدی که معجزه دگرگونی‌ها را نوید می‌داد به یاریش شتافت و او را سرانجام از ورطه هولناک سقوط نجات بخشید، اگر چه بارها خرد شدن خویش را با تمامی وجود لمس می‌کرد.

۴- ترس و لرز

نویسنده: غلامحسین ساعدی‌. کتاب ترس و لرز دنباله کتاب عزادران بیل است با این تفاوت که مجموعه داستان‌های کتاب در فضایی متفاوت رخ می‌دهد و ترسیم گرسنگی، فقر و چپاول و واکنش افراد جامعه نسبت به این مسائل اصلی‌ترین درون‌مایه کتاب ترس و لرز به‌ شمار می‌رود. این کتاب مجموعه به‌ هم‌ پیوسته‌ای است که اجزای آن بر پایه مفهوم گرسنگی و فقر بنا شده و زیبایی‌شناسی قصه‌ها نیز حول همین مفاهیم شکل می‌گیرد. در بیش‌تر قصه‌های کتاب ترس و لرز با مواجهه شخصیت‌های داستان با عاملی خارجی و بیگانه و شبح‌گونه روبه‌رو هستیم. واکنش آدم‌های ثابت و ایستای قصه‌ها در برابر این متغیرهای بیگانه همواره انفعالی است؛ آنها بیش‌تر تماشاگرند و منتظر که عاقبت چه خواهد شد. طبیعت ترس و لرز طبیعتی است ناسازگار با آدم‌ها؛ طبیعتی که با اشباح دست به یکی کرده است تا آدم‌های حاشیه ساحل را به تباهی بکشاند. ساعدی روند تباهی را ذره ‌ذره ترسیم کرده تا در نهایت به تباهی کامل برسد…

۵- مهارت کشف دروغگو

نویسنده: دیوید جی. لیبرمن مترجمین: دکتر حسین رحیم منفرد و ابوالقاسم شیلایی مقدم. در یک جامعه ایده‌آل، نه نیازی به دروغ است و نه نیازی به خواندن این کتاب، ولی ما در دنیایی از فریب زندگی می‌کنیم و خواه‌ ناخواه در این بازی گیر افتاده‌ایم. سؤال این است که آیا دوست دارید برنده شوید؟ مسلماً هرگز دوست ندارید در ازدواج سرتان کلاه برود. دوست دارید که در کسب و کارتان هم در موقعیت بالاتر و برتر باشید. دیوید جی. لیبرمن (David J. Liberman) در این کتاب ذکر می‌کند که در هر زمان و مکانی که با مردم مواجه می‌شوید، یک برنده باشید. تکنیک‌های کتاب مه‍ارت‌ ک‍ش‍ف‌ دروغ‌گ‍و به تدریج با یک سیر منطقی، از مراحل ابتدایی کشف دروغ، تا مراحل پیشرفته آن را شامل است و مثال‌های متعدد و سناریوهای گوناگون، آن‌چه را باید از دروغ‌گو بیرون کشید و دریافت، می‌آموزد.

۶- چرا خدا وجود ندارد

نویسنده: آرمین نوابی. مترجم: کیانوش احمدی. هدف این کتاب ارائه ضد استدلال‌هایی دقیق، مشخص و آسان فهم در مقابل استدلال‌های متداول وجود خدا است. قدر مسلم، اولین کاربرد دین توضیح پدیده‌های طبیعی‌ای بوده که بشر اولیه توانایی درک آنها را نداشته است. برای مثال رعد و برق و آتشفشان‌ها پدیده‌هایی طبیعی بوده‌اند که زمانی به خدا منصوب می‌شده‌اند. حال که پیشرفت‌های علمی چرایی و چگونگی این رخدادها را برای ما روشن ساختند، دیگر نیازی به وجود خدا برای توضیح آنها نیست. همین موضوع در بسیاری از دیگر فرایندهای طبیعی نیز صادق است و هر چه متدهای علمی، مدلهای قابل‌تری را در توضیح و پیشگویی چنین پدیده‌هایی ارائه می‌دهند، از طرف دیگر توجیهات ماوراءالطبیعی بی‌ارزش‌تر می‌شوند. اگرچه هنوز چیزهایی در جهان وجود دارند که ما قادر به درک آنها نیستیم و شاید هرگز به طور کامل هم نشویم اما این دلیل نمی‌شود که برای راحتی خود توضیح بی‌اساسی را بیان کنیم. شاید بهتر است بگوییم که ایمان به خدا جواب نیست بلکه به شکلی دیگر، همان عبارت -من نمی‌دانم- است. علاوه بر این وجود خدا پرسش‌های بیشتری را به وجود می‌آورد تا اینکه آنها را پاسخ گوید.

۷-  از مدینه تا تیسفون

نویسنده: فرود فولادوند. در این کتاب ریشه‌های رویدادهای گذشته میهنمان از نسکها و نگاشته‌های نویسندگانی که نامشان آورده می‌شود بررسی و گردآوری شده است. الواقدی، البلاذری، جرجی زیدان، ابن خلدون، یاقوت ابن عبدالحکم، طبری، ابن الثیر، عبدالله السبیتی، ابن قتیبه، مسعوی، محمود شلبی، دکتر احمد شلبی. و سبب‌های شکست ارتش توانمند ایران از نیروهای تازیان مورد بررسی قرار گرفته است که چگونه قومی برهنه از پیراهن تمدن، خونخواره و بربری آمدند و میهن ما را چپاول کردند و زن و فرزند و مال و منال ما را به غارت بردند آنگاه نشستند و بر سر سفره خیراتی که از آب و خاک ما چپاول کرده بودند با یکدیگر جنگیدند. گاهی این گروه سر آن دسته و یارانش را طبق سنت تازیان بریدند و گاهی آن گروه سر این گروه و دستگانش را به پیروی از همان سنت دیرینه خود بریدند. در این گیر و دار از مردم ایران که فرهنگ و خرد و مال و ناموس و هستی خود را باخته بودند موجود عجیب الخلقه‌ای پدید آمد که برای بدست آوردن لقمه‌ای نان صدقه، می‌بایست امروز نوکری این گروه را بکند و برای مرگ‌ومیر آنها به سروسینه بکوبد.

۸- قدرت عادت

نویسنده: چالز داهیگ، مترجم: الهام شریف. کتاب قدرت عادت چکیده‌ی صدها پژوهش دانشگاهی، مصاحبه با بیش از سیصد دانشمند، مدیر و تحقیقات انجام‌ شده در ده‌ها شرکت و سازمان است که حدود ۶۲ هفته در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفته بود. این اثر به سه بخش تقسیم شده است؛ بخش اول به این موضوع اختصاص دارد که عادت‌ها چگونه در زندگی افراد پدید می‌آیند. این بخش عصب‌شناسی شکل‌گیری عادت، چگونگی ساختن عادت‌های جدید، تغییر عادت‌های قدیمی و روش‌های مختلف این فرایند را بررسی می‌کند. برای نمونه، اینکه چگونه مسواک زدن از یک امر غیرعادی و عجیب به یک دغدغه ملی تبدیل می‌شود. چارلز داهیگ در این کتاب بر عادت‌هایی تمرکز دارد که به طور مشخص تعریف شده‌اند: انتخاب‌هایی که همه‌ی ما زمانی آگاهانه برمی‌گزینیم؛ سپس بدون آنکه به آن‌ها فکر کنیم، هر روز انجامشان می‌دهیم. همه‌ی ما در نقطه‌ای از زمان آگاهانه تصمیم گرفته‌ایم چقدر بخوریم، چقدر بخوابیم، وقتی از خواب بیدار شدیم ابتدا چه‌ کاری انجام دهیم، چه وقت پیاده‌روی کنیم و غیره.

۹- حضور در هستی

نویسنده: کریشنا مورتی. مترجم: محمد جعفر مصفا. ماهیت ذهن و حس‌های درونی باعث جدا شدن و تفرق است. تفکر کردن به صورت حتمی جلوگیری از تجلی عشق است. تفکرات ریشه در حافظه خواهند داشت. فکر به صورت اجتناب‎ناپذیری منجر به‎ احساس تعلق و تملک می‌‎شود و احساس تملک حسادت به ‎بار خواهد آورد و آنجا که حسادت می‌باشد به طور حتم عشق نیست و تمام رنج‎ها و گرفتاری‎های آدم بدان سمت است که ذهن نقش عشق را بازی می‌‎کند.

۱۰- نمی گذارم کسی اعصابم را بهم بریزد

نویسندگان: آلبرت الیس، آرتور لانگ، مترجمین: شمس‌الدین حسینی، الهام آرام‌نیا. این افراد و موضوعات نیستن که اعصاب مارا بهم می‌ریزند؛ شاید اینطور به نظر بیاید که آنها مارا عصبی می‌کنند، اما در حقیقت، طرز فکر و واکنشی که ما در پاسخ به آنها داریم تعیین می‌کند که ما چقدر عصبی و ناراحت شویم. زندگی کوتاه و ارزشمند است. دکتر آلبرت الیس و آرتور لانگ به شما کمک خواهد کرد تا در کاری که انجام می‌دهید موفق شوید و از این سفر لذت ببرید. آن‌ها به شما نشان خواهند داد چطور واکنش‌های افراطی‌تان را نسبت به اشخاص و موضوعاتی که دکمه‌های اعصابتان را فشار می‌دهند، مهار کنید.

۱۱- راز سایه

نویسنده: دبی فورد، مترجم: فرناز فرود. دبی فورد، کتاب راز سایه را در سال ۲۰۰۹ نوشت. این کتاب روایت زندگی پرپیچ و خم و پررمز و راز دبی فورد است. داستان ۱۳ سال مصرف داروهای غیرمجاز و بدون نسخه و ۲۵ سال خودناباوری و تنفر از خود، کتاب راز سایه را می‌سازد. او در کتاب راز سایه استراتژی‌ها و راهکارهایی را برای پذیرش خود -به ویژه نیمه‌ی تاریک خود (سایه)- ارائه می‌دهد. دبی فورد در کتاب رازسایه به خواننده آموزش می‌دهد چگونه تیرگی‌های وجودش را به اندازه‌ی نور درونی‌اش دوست داشته باشد و آن را بپذیرد؛ چطور تمام شکست‌ها را تبدیل به پیروزی کند.

۱۲- کتیبه‌های بروجرد

نویسنده: حمید ایزدپناه. دفتر حاضر -کتیبه‌های بروجرد- توسط حمید ایزدپناه نوشته شده و در سال ۱۳۵۵ توسط اداره کل فرهنگ و هنر استان لرستان به چاپ رسیده است. آنچه در این دفتر معرفی می‌شود کتیبه‌هایی است که در مساجد، بقاع متبرکه و بازار بروجرد دیده شده است و ممکن است در جاهای دیگر هم باشد که نویسنده به آنها دسترسی نداشته است.

 

 

 

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
Follow by Email
YouTube
YouTube
Pinterest
LinkedIn
Share