پروتکل الحاقی کنوانسیون بین المللی حقوق معلولین (دولت های عضو این پروتکل توافق می کنند که :)

  ماده (۱):

  • ـ هر دولت عضو این پروتکل (دولت عضو) صلاحیت کمیته حقوق معلولین (کمیته) را برای دریافت و بررسی مکاتب های افراد یا از طرف افراد یا گرو ههایی که در آن حوزه ادعا م می کنند که توسط دولتهای عضو مربوطه قربانی تضییع مفاد کنوانسیون شده اند؛ به رسمیت می شناسد .
  • ـ هیچ مکاتب های در مورد دولتی که عضو پروتکل حاضر نمی باشد ؛ نمی بایست دریافت شود .

  ماده (۲):

کمیته میبایست  مکاتبات زیر را »غیرقابل قبول« در نظر گیرد :

(الف) مکاتبه    بی نام .

  • مکاتبه مبتنی بر سوء استفاده از حق تسلیم چنین مکاتبه هایی بوده یا مغایر با مفاد کنوانسیون حاضر باشد .

(پ) موضوع مشابهی که قبلاً توسط کمیته بررسی شده باشد؛ یا در روند تحقیق بین المللی دیگری در حال بررسی باشد .

  • تمام راه حل های محلی در دسترس، مورد بحث قرار نگرفته است. این مورد نباید در جایی که اقدام به حل مشکل بدون دلیل طولانی شده یا بعید می باشد که به حل مشکل ختم شود به عنوان قاعده قرار گیرد .
  • اگر آشکارا بی ا ساس بوده یا به صورت موثر تایید نشده باشد .
  • حقایق موضوع مکاتبه قبل از اجرایی شدن کنوانسیون حاضر اتفاق افتاده باشد؛ مگر آن که آن حقایق تا تاریخ فوق  ادامه یافته باشد .

 

  ماده(۳):

با توجه به مفاد ماده ۲ پروتکل حاضر، کمیته می بایست هر مکاتبه  تسلیم شده را به صورت محرمانه به اطلاع دولت عضو برساند، در عرض ۶ ماه دولت دریافت کننده نامه می بایست به کمیته، توضیح و گزارشی کتبی که روشنگر موضوع و راه حل آن ـ در صورت اعمال گردیدن توسط دولت مربوطه باشد ـ تسلیم نماید .

 

  ماده (۴):

  • ـ در هر زمان بعد از دریافت یک مکاتبه و قبل از رسیدن به تعیین صحت آن، کمیته میتواند  درخواستی را برای توجه فوری به اقدامات موقتی که ممکن است برای جلوگیری از خسارت جبران ناپذیر به قربانی یا قربانیان خشونت مورد ادعا لازم باشد، به دولت عضو ارسال نماید .
  • ـ اجرای بند ۱ این ماده توسط کمیته به معنی تشخیص صحت و سقم مکاتبه نمی باشد .

 

  ماده (۵):

کمیته می بایست  هنگام بررسی مکاتبات مربوط به این پروتکل جلسات خود را پشت در بهای بسته انجام داده و بعد از بررسی نامه کمیته می بایست پیشنهادها و توصیه های احتمالی را به دولت عضو و به نویسنده نامه ارسال نماید .

 

  ماده(۶):

  • ـ اگر کمیته اطلاعات موثقی را مبنی بر تضییع ناگوار یا برنامه ریزی شده حقوق اعلام شده در کنوانسیون توسط یکی از دولت های عضو دریافت کند، کمیته می بایست دولت عضو را به بررسی اطلاعات و به همان منظور تسلیم نمودن اظهار نظرهای مربوط به اطلاعات ذکر شده؛ دعوت کند .
  • ـ ضمن در نظر گرفتن هر توضیحی که ممکن است توسط دولت عضو مربوطه تسلیم شود و همینطور هر اطلاعات موثق ،کمیته می تواند یک یا چند عضو را برای هدایت یک تحقیق و گزارش فوری به کمیته تعیین کند. در صورت داشتن مجوز، با رضایت دولت عضو گروه تحقیق می تواند از منطقه بازدید کند .
  • ـ بعد از بررسی یافته های این تحقیق کمیته می بایست این یافته ها را به همراه توضیحات و توصیه های مربوط برای دولت عضو ارسال نماید .

دولت عضو مربوطه میبایست  در عرض ۶ ماه بعد از دریافت چنین یافته ها ، توضیحات و توصیه هایی از کمیته، اظهار نظرهای خود را به کمیته تسلیم نماید .

  • ـ این تحقیق می بایست محرمانه بوده و همکاری دولت عضو باید در تمام مراحل دنبال گردد .

 

  ماده (۷):

  • ـ کمیته م یتواند دولت عضو مربوطه را دعوت نماید که در گزارش خود مطابق ماده ۵۳ کنوانسیون، جزییات اقدامات اتخاذ شده در پاسخ به یک تحقیق انجام شده مطابق با ماده ۶ پروتکل حاضر را الحاق نماید .
  • ـ کمیته در صورت نیاز میتواند، بعد از پایان دوره ۶ ماهه که در ماده ۴/۶ به آن اشاره شده است؛ از دولت عضو مربوطه بخواهد، گزارش اقدامات اتخاذ شده در پاسخ به چنین تحقیقی را ارایه نماید .

 

  ماده(۸):

هر دولت عضو میتواند در زمان امضا یا تصویب پروتکل یا پیوست آن اعلام نماید که صلاحیت کمیته پیش بینی شده در ماده ۶ و ۷ را به رسمیت نمی شناسد .

 

  ماده (۹):

دبیر کل سازمان ملل متحد میبایست  سپرده دار پروتکل حاضر باشد .

 

  ماده (۱۰):

پروتکل حاضر میبایست برای امضا توسط دولتها و سازما نهای ائتلاف منطق های در دفتر مرکزی سازمان ملل در نیویورک از تاریخ ۳۰/ مارس/۲۰۰۷ مفتوح باشد .

 

  ماده (۱۱):

این پروتکل میبایست مورد تایید رسمی سازما نهای ائتلاف منطق های امضا کننده این پروتکل که به صورت رسمی کنوانسیون را تصویب یا تایید کرده اند؛ قرار گیرد .

این پروتکل میبایست برای تصویب توسط هر دولت یا سازمان ائتلاف منطق های که کنوانسیون را به طور رسمی تصویب ،تایید یا موافقت کرده و پروتکل حاضر را امضاء نکرده است؛ مفتوح باشد .

 

  ماده (۱۲):

  • ـ منظور از سازما نهای ائتلاف منطقه های سازما نهایی است که توسط دولتهای یک منطقه مشخص شده و در رابطه با موضوعات طرح شده در این کنوانسیون و این پروتکل اختیار لازم از طرف دولتهای عضو به آنها تنفیذ شده است .

این سازما نها می بایست در اسناد رسمی، تاییدیه یا توافقنامه های خود حدود اختیاراتشان را در رابطه با موضوعات طرح شده در کنوانسیون و پروتکل اعلام کنند .متعاقباً آنها می بایست هر گونه تغییر در محدود اختیاراتشان را به سپرده گذار اطلاع دهند .

  • ـ در مورد اهداف ماده ۱۳ بند ۱ ماده ۱۵ بند ۲ هیچ سند سپرده شده توسط سازما نهای ائتلاف منطقه ای نباید منظور شود .

۴  ـ سازما نهای ائتلاف منطق های در محدوده اختیاراتشان م یتوانند؛ در جلسات دولتهای عضو حق رأی داشته باشند و تعداد رأی آنها مساوی تعداد رأی دولتهای عضوشان که طر فهای این پروتکل هستند؛ می باشند. اگر هر کدام از دولتهای عضو بخواهد حق رأی داشته باشند، سازمان  مربوطه نمیتواند حق برخورداری از رأی آن کشور را داشته باشند و بالعکس .

 

 

  ماده (۱۳):

  ۱- پیرو اجرای کنوانسیون پروتکل حاضر می بایست در سی امین روز بعد از سپردن سند تصویب یا عضویت اجرایی شود .

۲  ـ برای دولتها یا سازما نهای ائتلاف منطقه ای که بعد از سپردن دهمین سند مربوطه پروتکل را تصویب یا به طور

رسمی تایید و مورد پذیرش قرار می دهند، پروتکل می بایست در سی امین روز بعد از سپردن سند ایشان اجرایی گردد .

 

  ماده (۱۴):

  • ـ قید و شر طهایی که با هدف پروتکل حاضر همخوانی نداشته باشد؛ نمی بایست مجاز شناخته شوند .
  • ـ قید و شر طها در هر زمان می توانند پس گرفته شوند .

 

  ماده (۱۵):

۱  ـ هر دولت عضو می تواند الحاقیه ای را به پروتکل حاضر پیشنهاد داده و آن را به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم نماید.

دبیر کل می بایست هر پیشنهادی را به انضمام درخواستی ـ مبنی بر اینکه آیا آنها از گردهمایی دولتهای عضو برای بررسی و تصمیم گیری در مورد آن پیشنهاد حمایت می کنند یا خیر؟ ـ برای دولتهای عضو ارسال نماید .

در صورتی که در عرض ۴ ماه بعد از تاریخ چنین مکاتب های حداقل یک سوم دولتهای عضو با چنین گردهمایی موافقت نمایند، دبیر کل می بایست این گردهمایی را با حمایت سازمان ملل برگزار نماید .

هر الحاقیه ای که توسط دو سوم دولت های عضو حاضر و رأی دهنده تصویب شود؛ می بایست توسط دبیر کل برای تصویب به مجمع عمومی و بعد از آن برای پذیرش برای تمام دولت های عضو فرستاده شود .

الحاقیه تصویب یا تایید شده، مطابق پاراگراف ۱، می بایست در سی امین روز بعد از اینکه تعداد سندهای سپرده شده ،به دو سوم تعداد دولتهای عضو در زمان تصویب الحاقیه رسید؛ اجرایی شود .

بعد از آن می بایست الحاقیه برای هر دولت عضو در سی امین روز از سپردن سند موافقت؛ اجرایی شود. یک الحاقیه فقط برای دولتهای عضو که آن را پذیرفته، تعهد آور است .

 

  ماده (۱۶):

هر دولت عضو می تواند با اعلام کتبی به دبیر کل سازمان  ملل از پروتکل خارج شود. خروج از پروتکل یک سال بعد از دریافت اعلام کتبی به دبیر کل جاری می گردد .

 

  ماده (۱۷):

متن پروتکل حاضر می با یست به صورت آسان در دسترس قرار گیرد .

 

  ماده (۱۸):

متون عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی پروتکل حاضر ارزش واحد خواهند داشت .

در مقام گواهی، منصوبین تام الاختیار زیر حسب الامر دولت های متبوع ،پروتکل حاضر را امضا کرد ه ا ند .

 

 

 

 

 

 

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
Follow by Email
YouTube
YouTube
Pinterest
LinkedIn
Share